پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229990
وعده هاي دولت تدبير کمر کولبران را شکست
تاریخ انتشار : 1398/10/01 08:00:05
نمایش : 2102
دولتمردان وعده هاي مختلفي جهت ساماندهي و ايجاد تسهيلات براي کولبران مرزي ارائه کرده بودند اما هنوز اخبارهاي ناگواري از مناطق مرزي به گوش مي رسد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، انتشار خبر اتفاقي تلخ در مناطق کردنشين و فوت دو کولبر نوجوان سبب تاثر خاطر و اندوه بسياري از هموطنان شده است. افکارعمومي نيز در فضاي مجازي بلافاصله به اين حادثه تلخ آنهم درباره قشري ضعيف که در شرايط دشوار اقتصادي سعي مي کند، با حمل بار معيشت خود را تامين کند، واکنش نشان داد.

ماجراي کولبران چندي پيش هم با بسته شدن مرزها سروصدا ايجاد کرده بود. در همين راستا بود که مسئولان قول و وعده‌هايي به مردم اين مناطق دادند. درواقع قرار بود شرايط و تسهيلاتي براي کولبران بوجود بيايد که باري از روي دوش آنان برداشته شود. اما بعد از مدت‌ها با اخباري که از فوت دو بردار در اثر گرفتاري در برف منتشر شد، دوباره موضوع کولبران بر سر زبان‌ها افتاد.

ارديبهشت ماه سال 97 بود که جمعي از نمايندگان مناطق کردنشين و مرزي مجلس در نامه‌اي که خطاب رئيس جمهوري در رسانه ها منتشر شد، خواستار برقراري مجدد مبادلات مرزي و رفع مشکلات معيشتي مردم مناطق مرزنشين شدند.
 
اما دولتمردان چه وعده هايي به کولبران داده بودند:
 
وعده وزير کشور درباره ساماندهي فعاليت کوله‌بري
 
در ارديبهشت ماه سال گذشته وزير کشور با اشاره به مشکلات پيش آمده براي فعاليت کوله بران در برخي از استانهاي مرزي گفت: دولت با طرح جديدي که اخيرا به تصويب رسانده بدنبال ساماندهي فعاليت کوله‌بري در استانهاي مرزي است.
 
«عبدالرضا رحماني فضلي» جلسه بررسي آخرين وضعيت بازارچه هاي مرزي کشور گفت: «بايد براساس برنامه‌ريزي دقيق تعداد کوله بران واقعي که در استان هاي مورد نظر فعاليت دارند شناسايي شوند تا بر اين اساس بتوان نسبت به حل مشکلات آنها اقدام کرد.»
 
وزير کشور از معاون امنيتي انتظامي اين وزارت خانه خواست در جلسه مشترک با استانداران مرزي و دستگاه‌هاي مسئول ظرف يک هفته آينده موانع پيش روي فعاليت کوله بران در استان‌هاي مورد نظر را بررسي و راهکارهاي پيشنهادي را ارائه کنند.
 
 
بيمه‌اي که هرگز برقرار نشد
علي ربيعي، وزير وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعي هم در تاريخ ۵ مرداد ۹۶ در سفري که به مناطق مرزي استان آذربايجان غربي و بازارچه‌هاي مرزي داشت، خبر از اختصاص ۹ هزار ميليارد ريال براي رفاه مرزنشينان داده بود و در مورد بيمه کولبرها گفته بود: «يکي از مسائل مهم ما بحث کولبري استان‌ها و شهرستان‌هاي مرزي به ويژه استان آذربايجان غربي است که به منظور بيمه کردن آنها نيز تصميمات جدي اتخاذ شده و امروز براي بررسي وضعيت بيمه اين عزيزان در اين استان حضور داريم تا تصميم‌گيري‌هاي لازم در اين راستا انجام شود».
 
جهانگيري: دولت براي حفظ کرامت مرزنشينان برنامه هاي خوبي دارد 
 
«اسحاق جهانگيري» معاون اول روحاني در آذرماه سال 97 در جريان سفر به استان کرمانشاه، از کولبري به عنوان حمل يک بار سنگين توسط يک انسان ياد کرد و با بيام اينکه کولبري کاري سخت و طاقت فرساست که مورد تاييد ما نيست، خاطرنشان کرد: دولت براي حفظ کرامت مرزنشينان برنامه‌هاي خوبي دارد تا درآمد مناسبي براي مردم مناطق مرزي ايجاد شود.
 
دستور روحاني براي توسعه معيشت مرزنشينان
 
در تيرماه سال جاري، معاون وزير کشور از دستور رئيس جمهوري درباره آيين نامه ساماندهي مبادله در بازارچه‌هاي غير رسمي موقت مرزي (موسوم به معابرکولبري) خبر داد.
 
بابک دين پرست، معاون اقتصادي وزارت کشور از دستور رئيس جمهوري در خصوص گزارش وزير کشور، با موضوع روند اجراي مصوبات دولت، درباره آيين نامه ساماندهي مبادله در بازارچه‌هاي غير رسمي موقت مرزي (موسوم به معابرکولبري) خبر داد گفت: «با عنايت به تأکيدات رهبرمعظم انقلاب (مدظله العالي) وسياست‌ها وبرنامه‌هاي راهبردي دولت محترم درامرمبارزه همه جانبه با پديده شوم قاچاق کالا، ضرورت توجه به ارتقاي بنيه اقتصادي و معيشتي مرزنشينان، به ويژه ساکنين مناطق مرزي غرب وجنوب شرق کشور و نيز لزوم بررسي آخرين وضعيت معابرموقت مرزي (موسوم به معابرکولبري) درسطح شهرستان‌هاي منتخب استان‌هاي آذربايجان غربي، کردستان، کرمانشاه وسيستان وبلوچستان، چگونگي اجراي قانون ساماندهي مبادلات مرزي وآئين نامه مربوطه، بررسي روند اجرايي آيين نامه اجرايي ساماندهي مبادله دربازارچه‌هاي غير رسمي موقت مرزي و اصلاحات بعدي، بررسي وضعيت ايجاد زيرساخت‌ها و نحوه فعاليت بازارچه‌هاي مرزي و نهايتاً بررسي آخرين وضعيت ميزان تخصيص سهميه واستفاده از تخفيف سود بازرگاني براي واردات کالا‌هاي مجاز توسط کولبران، هياتي با مسئوليت معاون اقتصادي وزارت کشور و بنا به دستور دکتر رحماني فضلي وزير کشور و رييس شوراي توسعه و امنيت پايدار شرق و غرب کشور به استان‌هاي مذکور عزيمت و با همراهي وهمکاري صميمانه مسئولين دستگاه‌ها وارگان‌هاي اجرايي ذي ربط، ازجمله استانداري‌هاي موصوف، وزارت صنعت، معدن وتجارت، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ارتش جمهوري اسلامي ايران، نيروي انتظامي، گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز و...، از بازارچه‌هاي موصوف و روند اجراي امور بازديد ونسبت به احصاء موانع ومشکلات موجود اقدام گرديد.»
 
استاندار هم قول داده بود 
 
بهزاد يزداني، رئيس اتاق اصناف سقز از نشست با استاندار درباره موضوع مرزنشينان و فعاليت کولبران خبر داد و اظهار کرد: استاندار قول دادند تخفيف‌هاي ويژه و عوارض براي کالاهايي که از مرز وارد مي‌شوند در نظر گرفته شود که به سود مرزنشينان خواهد بود. بازارچه‌هاي شهر بانه بسته است اما سقز و مريوان باز هستند.
 
وي با بيان اينکه سقز معتبرترين بازار پارچه و پوشاک کشور را دارد، به «گسترش‌تجارت» گفت: بازار سقز يکي از بازارهاي بزرگ و تاريخي شمال غرب و داراي ظرفيت‌هاي بسياري ازنظر تجاري و اقتصادي بوده و در تامين وسايل و امکانات موردنياز شهرهاي منطقه و مرکزي کشور موثر است.
 
 به گفته يزداني، سقز يکي از معتبرترين بازارهاي کشور در زمينه پارچه و پوشاک، چاي، لوازم‌خانگي و... را دارد، در نتيجه وجود بازارچه مرزي در اين شهرستان امري ضروري است که در کاهش هزينه‌ها و تامين مستقيم کالاهاي مورد نياز و جذب تاجران و گردشگران موثر خواهد بود.


منبع: راه دانا
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html